93
Na temelju članka 30. stavka 1. Zakona o sklapanju i izvršavanju međunarodnih ugovora (»Narodne novine«, broj 28/96), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 3. kolovoza 2009. godine donijela
UREDBU
O OBJAVI DVOSTRANOG SPORAZUMA O PROJEKTU IZMEĐU VLADE REPUBLIKE HRVATSKE I
KOMISIJE EUROPSKIH ZAJEDNICA VEZANO UZ SUFINANCIRANJE VELIKOG PROJEKTA:
»ŽUPANIJSKI CENTAR ZA GOSPODARENJE OTPADOM MARIŠĆINA«
Članak 1.
Objavljuje se Dvostrani sporazum o projektu između između Vlade Republike Hrvatske i Komisije Europskih zajednica vezano uz sufinanciranje velikog projekta: »Županijski centar za gospodarenje otpadom Marišćina«, potpisan u Bruxellesu, 23. travnja 2009. godine i u Zagrebu 29. lipnja 2009. godine, u izvorniku na engleskom jeziku.
Članak 2.
Tekst Dvostranog sporazuma iz članka 1. ove Uredbe, u izvorniku na engleskom jeziku i u prijevodu na hrvatski jezik, glasi:
DVOSTRANI SPORAZUM O PROJEKTU IZMEĐU VLADE REPUBLIKE HRVATSKE I KOMISIJE
EUROPSKIH ZAJEDNICA VEZANO UZ SUFINANCIRANJE VELIKOG PROJEKTA
»Županijski centar za gospodarenje otpadom MARIŠĆINA«
CCI BR.: 2007HR16IPR001
U OKVIRU
INSTRUMENTA PRETPRISTUPNE POMOĆI (IPA)
IPA Komponenta III – »Regionalni razvoj«
Operativni program
»Zaštita okoliša«
CCI BR: 2007HR16IPO003
Naziv i broj prioritetne osi:
Prioritetna os 1: »Razvoj infrastrukture za gospodarenje otpadom«
Naziv i broj mjere:
Mjera 1.1: Uspostava novih centara za gospodarenje otpadom na županijskoj/regionalnoj razini
Vlada Republike Hrvatske
i
Komisija Europskih zajednica
U daljnjem tekstu zajedno se spominju kao »stranke« ili pojedinačno kao »Korisnik«, u slučaju Vlade Republike Hrvatske, ili kao »Komisija«, u slučaju Komisije Europskih zajednica
Budući da
1) Dana 17. srpnja 2006. godine Vijeće Europske unije donijelo je Uredbu (EZ) br. 1085/2006[1] kojom se uspostavlja Instrument pretpristupne pomoći (u daljnjem tekstu »IPA Okvirna uredba«).
2) Dana 12. lipnja 2007. godine Komisija je donijela Uredbu (EZ) br. 718/2007[2] o provedbi IPA Okvirne uredbe koja sadrži detaljna pravila o upravljanju i kontroli (u daljnjem tekstu »IPA Provedbena uredba«).
3) Dana 29. studenog 2007. Komisija je donijela Odluku br. C(2007)5734 kojom se odobrava višegodišnji program »Zaštita okoliša« za sufinanciranje u okviru Instrumenta pretpristupne pomoći u Republici Hrvatskoj.
4) Dana 27. kolovoza 2007. Korisnik i Komisija sklopili su Okvirni sporazum kojim se propisuju pravila suradnje u odnosu na financijsku pomoć EZ-a iz Instrumenta pretpristupne pomoći (IPA). Ovaj je Okvirni sporazum stupio na snagu 10. listopada 2007.
5) Dana 10. studenog 2008. Korisnik i Komisija potpisali su Sporazum o financiranju koji sadrži posebne odredbe za provedbu višegodišnjeg programa »Zaštita okoliša«. Sporazum o financiranju stupio je na snagu 15. prosinca 2008.
6) U skladu s člankom 54. Sporazuma o financiranju, 18. listopada 2007. Operativna struktura predala je Komisiji veliki projekt »Županijski centar za gospodarenje otpadom MARIŠĆINA« u kojem predviđa sufinanciranje iz Instrumenta pretpristupne pomoći u okviru prioritetne osi 1 – Razvoj infrastrukture za gospodarenje otpadom višegodišnjeg operativnog programa »Zaštita okoliša«. Na zahtjev Komisije, Operativna struktura predala je ažuriranu prijavu projekta na dan 2. listopada 2008.
7) Dana 6. travnja 2009. Komisija je donijela Odluku br. C (2009) 2241 kojom se odobrava doprinos za veliki projekt »Županijski centar za gospodarenje otpadom MARIŠĆINA« od strane Zajednice.
8) U skladu s člankom 54. Sporazuma o financiranju, u odluci Komisije kojom se odobrava projekt mora se definirati fizički objekt i prihvatljivi javni rashodi na koje se primjenjuje stopa sufinanciranja za prioritetnu os, a nakon nje slijedi Dvostrani sporazum o projektu s Korisnikom.
SPORAZUMJELE SU SE:
Članak 1.
PREDMET
Ovaj Dvostrani sporazum o projektu sklopljen je između Korisnika i Komisije. Odnosi se na projekt »Županijski centar za gospodarenje otpadom MARIŠĆINA« koji je donesen Odlukom Komisije C (2009) 2241 kako je opisano u Dodatku I. Svi dokumenti i korespondencija koji se odnose na ovaj projekt moraju nositi referentni CCI 2007HR16IPR001.
Članak 2.
FINANCIRANJE PROJEKTA
1. Prihvatljivi javni troškovi izračunati u skladu s člankom 150. Uredbe Komisije (EZ) 718/2007 iznose 11.473.200 €.
2. Na projekt se primjenjuje stopa sufinanciranja za prioritetnu os 1 – Razvoj infrastrukture za gospodarenje otpadom – Operativnog programa »Zaštita okoliša«. Najveći mogući doprinos Zajednice projektu iznosi 8.604.900 €.
3. Doprinos Zajednice sufinanciranju projekta podliježe ispunjavanju odredaba ovog Dvostranog sporazuma o projektu i obveza i uvjeta iz Okvirnog sporazuma, Sporazuma o financiranju te zakonodavnog i ugovornog okvira koji se primjenjuju na pretpristupnu pomoć.
Članak 3.
RAZDOBLJE PRIHVATLJIVOSTI
Razdoblje prihvatljivosti propisano je člankom 11. stavkom 3., člankom 34. stavkom 2. i člankom 43. Sporazuma o financiranju.
Članak 4.
PRIHVATLJIVI IZDACI
1. Izdaci nastali u razdoblju provedbe projekta smatraju se prihvatljivim za sufinanciranje Zajednice ako:
a) su stvarno nastali tijekom razdoblja prihvatljivosti iz gornjeg članka 3. i potkrijepljeni su računima ili računovodstvenim dokumentima jednake dokazne vrijednosti;
b) su ugovori temeljem kojih su nastali takvi izdaci u skladu s projektom, kako je donesen Odlukom Komisije C (2009) 2241 od 6. travnja 2009.;
c) su nastali u skladu s načelima pravilnog financijskog upravljanja, te posebno, načelima ekonomičnosti i efikasnosti, i
d) su u skladu s kriterijima prihvatljivosti propisanim u članku 6. Sporazuma o financiranju.
Članak 5.
SPORAZUM
1. Sporazum iz članka 51. stavka 3. Sporazuma o financiranju mora biti potpisan prije početka bilo kojeg ugovora u okviru projekta. Osim toga, sporazum mora definirati i načine predaje projekta krajnjem primatelju nakon dovršetka.
2. Potpisan primjerak sporazuma šalje se službama Komisije.
3. Bez obzira na gore navedeno, zahtjevi iz članka 27. Sporazuma o financiranju ostaju na snazi.
Članak 6.
PRAVILA I POSTUPCI JAVNE NABAVE
1. Pravila i postupci javne nabave koje treba primijeniti propisani su člancima 44., 46. i 48. Sporazuma o financiranju. Osim toga, i ako je primjenjivo, primjenjuju se i pravila iz članka 20. Sporazuma o financiranju kojima se uređuje javna nabava MFI-a.
2. p.m.
Članak 7.
NADZOR
1. Nadzor se odnosi na uporabu sustava informiranja radi praćenja napretka u provedbi projekta. U nadzoru će se koristiti financijski i fizički pokazatelji koji omogućuju usporedbu stvarnog napretka prema dovršetku projekta s Indikativnim rasporedom aktivnosti/Planom izdataka koji su prikazani u Dodatku I.
2. Provedba projekta nadzire se u skladu s odredbama iz Poglavlja XIII. (Nadzor i evaluacija) Sporazuma o financiranju. To će, između ostalog, zahtijevati:
a) Operativnu strukturu i, ako je potrebno, Ugovaratelja, koji će voditi aktivnosti nadzora projekta;
b) Sektorski nadzorni odbor koji preispituje napredak u provedbi;
c) pripremu evidencija o nadzoru koje osigurava Komisija. Ove evidencije o nadzoru čine glavni dio sektorskog godišnjeg izvješća o provedbi u skladu s člancima 84. i 85. Sporazuma o financiranju;
d) posebna ili ad-hoc izvješća o nadzoru, ako Operativna struktura ili službe Komisije to smatraju nužnim;
e) fizičke terenske provjere.
Članak 8.
EVALUACIJA
1. Ocjenjivanje projekta može se provesti tijekom njegove provedbe na zahtjev Korisnika, ili na inicijativu Komisije, u svrhu ocjene napreduje li projekt prema završetku u skladu s ciljevima izvorno propisanim u Dodatku I. ovog sporazuma i u svrhu predlaganja prilagodbi koje su potrebne radi rješavanja problema koji se pojavljuju tijekom provedbe.
2. Naknadnu (Ex-post) ocjenu učinka projekta može obaviti procjenitelj kojeg imenuju Korisnik ili Komisija po završetku projekta.
Članak 9.
IZMJENE PROJEKTA
1. Svaka izmjena odobrenog projekta zahtijeva odobrenje Komisije izmjenom odluke ili razmjenom pisama između Korisnika i službi Komisije.
2. Izdaci vezani uz fizički objekt koji je izmjenom uveden u projekt postaju prihvatljivi od datuma odobrenja izmjene od strane Komisije.
3. Svaka izmjena projekta predstavljenog u Dodatku I. ovog sporazuma koja utječe na sadržaj operativnog programa zahtijeva ne samo izmjenu odluke Komisije koja se odnosi na projekt već i odluku o izmjeni operativnog programa. Prema tome, takvi zahtjevi za izmjenom projekta prihvaćaju se samo ako se predaju zajedno s nužnim zahtjevom za izmjenom operativnog programa.
4. Svaka veća izmjena projekta definiranog u Dodatku I. ovog Dvostranog sporazuma o projektu zahtijeva odobrenje Komisije izmjenom odluke. Takve izmjene moraju biti potkrijepljene pravilno motiviranim zahtjevom koji se predaje prije prestanka prihvatljivosti izdataka iz gornjeg članka 3.
Izmjena se smatra velikom ako uključuje:
a) promjenu bilo kojeg od elemenata opisanih u točkama 4. (Opis projekta) i 5. (Ciljevi) Dodatka I. ovom Dvostranom sporazumu o projektu; ili
b) svaku promjenu iznosa doprinosa Zajednice koji je dodijeljen projektu; ili
c) promjenu prihvatljivih javnih rashoda projekta; ili
d) značajnu promjenu fizičkih obilježja ili funkcionalne svrhe projekta, kojima se mijenjaju njegovi ciljevi, uključujući dodatak fizičke komponente koja nije obuhvaćena izvornom odlukom; ili
e) promjenu u uvjetima vlasništva ili upravljanja projektom.
5. Svaka manja izmjena i dopuna projekta može se odobriti razmjenom pisama između Korisnika i službi Komisije na temelju pravilno motiviranog prijedloga koji se predaje prije prestanka prihvatljivosti izdataka u skladu s gornjim člankom 3.
Izmjena ili dopuna smatra se manjom u svim slučajevima osim onima navedenim u prethodnom stavku, posebno kada se odnosi na
a) produljenje razdoblja provedbe koje je izvorno predviđeno u prijavi projekta; ili
b) izmjene i dopune Indikativnog rasporeda aktivnosti/Plana izdataka koje nisu obuhvaćene gornjim stavkom 4. točkom c); ili
c) promjenu fizičkih obilježja ili funkcionalnih svrha projekta koja ne utječe na njegove opće ciljeve.
6. Sektorski nadzorni odbor mora biti obaviješten o prijedlozima za velikim i manjim izmjenama projekta.
7. Opće je pravilo da bi broj velikih izmjena projekta koje zahtijevaju odluke Komisije o izmjenama trebalo svesti na najmanju moguću mjeru.
8. Svaki zahtjev za izmjenom i dopunom, bio on veliki ili mali, Komisija ispituje posebno u svakom pojedinačnom slučaju.
9. Komisija zadržava pravo odbiti zahtjeve za izmjenom projekta koji bi doveli do takvih izmjena operativnog programa koje ona smatra neprihvatljivim.
Članak 10.
POSEBNI UVJETI
Nije primjenjivo.
Članak 11.
JEZIK
Ovaj Dvostrani sporazum o projektu sastavljen je u dva primjerka na engleskom jeziku.
POTPISAN, ZA I U IME KORISNIKA,
u Zagrebu 29. lipnja 2009.
dr. Nikola Ružinski, državni tajnik u Ministarstvu zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva, čelnik Operativne strukture Operativnog programa »Zaštita okoliša«,
dr. Nikola Ružinski, v. r.
POTPISAN, ZA I U IME KOMISIJE,
u Bruxellesu 23. travnja 2009.
glavni ravnatelj Opće uprave za regionalnu politiku, Dirk Ahner
u odsutnosti ravnatelja, Michele Pasca-Raymondo, zamjenik glavnog ravnatelja
Michele Pasca-Raymondo
DODATAK I.
FIZIČKI OBJEKT VELIKOG PROJEKTA
Operativni program
»Zaštita okoliša«
CCI BR.: 2007HR16IPO003
Projekt
»Županijski centar za gospodarenje otpadom MARIŠĆINA«
CCI BR.: 2007HR16IPR001
Naziv i broj prioritetne osi:
Prioritetna os 1: »Razvoj infrastrukture za gospodarenje otpadom«
Naziv i broj mjere:
1.1: Uspostava novih centara za gospodarenje otpadom na županijskoj/regionalnoj razini
1. TIJELO ODGOVORNO ZA PRIJAVU
(Operativna struktura)
Naziv: MINISTARSTVO ZAŠTITE OKOLIŠA, PROSTORNOG UREĐENJA I GRADITELJSTVA
Adresa: Republike Austrije 20, HR -10 000 ZAGREB
Kontakt: dr. Nikola Ružinski, državni tajnik, čelnik Operativne strukture
Telefon: +385 1 3782 413
Telefaks: +385 1 3717 149
E-mail: nikola.ruzinski@mzopu.hr
1.b. Krajnji korisnik (Članak 15. Sporazuma o financiranju)
Naziv: FOND ZA ZAŠTITU OKOLIŠA I ENERGETSKU UČINKOVITOST
Adresa: Ksaver 2008, HR – 10 000 ZAGREB
Kontakt: g. Vinko Mladineo, dipl. iur., ravnatelj
Telefon: +385 1 5391 800
Telefaks: +385 1 5391 810
E-mail: kontakt@fzoeu.hr
2. KRAJNJI PRIMATELJ POMOĆI
Naziv: EKOPLUS d.o.o.
Adresa: Kružna 8, HR – 51 000 RIJEKA
Kontakt: g. Dušan Šćulac, predsjednik Uprave
Telefon: +385 51 325 200
Faks: +385 51 325 190
E-mail: dusan.sculac@ekoplus.hr
3. LOKACIJA PROJEKTA
3.1. Država korisnica: Republika Hrvatska
3.2. Županija/pokrajina: Primorsko-goranska županija
4. OPIS PROJEKTA
Županijski centar za gospodarenje otpadom »MARIŠĆINA« potpada pod prioritetnu os 1 »Razvoj infrastrukture za gospodarenje otpadom Operativnog programa »Zaštita okoliša«.
Projekt je prošao proces odabira u sklopu Operativnog programa »Zaštita okoliša«. Ispunjava kriterije za odabir koji su definirani u operativnom programu i uvršten je u indikativni popis velikih projekata koji je priložen programu. Ovi kriteriji uključuju horizontalne kriterije poput pridržavanja pravne stečevine EU-a, okolišnih prioriteta operativnog programa i utjecaja na stanovništvo kao i provedbene kriterije poput zrelosti projekta, racionalnosti, dostupnosti, sposobnosti financiranja i dugoročne održivosti. Projekt je u skladu s Planom gospodarenja otpadom kojeg je Županijsko vijeće donijelo u travnju 2007.
4.1. Opći opis fizičkog objekta projekta
Primorsko-goranska županija (PGŽ) nalazi se u sjevernom dijelu Jadrana i prema posljednjem popisu stanovništva (2001.) ima 305.500 stanovnika. Županija je podijeljena u 35 jedinica lokalne samouprave, 14 gradova i 21 općinu. Predloženi projekt financiran IPA sredstvima odnosi se na izgradnju odlagališta na lokaciji »Marišćina« u općini Viškovo, 10 km sjeverno od Grada Rijeke.
Sadašnja situacija u vezi gospodarenje otpadom ne može se opisati kao integrirani sustav. Skupljanje otpada koje obavljaju lokalna komunalna poduzeća obuhvaća 95%; međutim, otpad nije sortiran; kontejneri za odlaganje dobro su raspoređeni a lokalna vozila za prijevoz u razmjerno su dobrom stanju. U Primorsko-goranskoj županiji intenzivno se poduzimaju koraci za postavljanje »zelenih otoka« i prvih reciklažnih centara provode se u Primorsko-goranskoj županiji, no otpad no stopa razvrstavanja otpada prije odlaganja (metali, papir i karton, plastika i boce) još nije značajna.
Većina od 10 službenih odlagališta nije primjereno opremljena; sanitarni i tehnički uvjeti nisu primjereni; nema brtvenog sloja, nema kontrole i obrade odlagališnih plinova a procjedna voda i prodor efluenata utječe na podzemne vode; nema požarnih pristupnih puteva; otpada se ne važe; izuzev sabijanja otpada u pojedinim slučajevima ne poduzimaju se značajne mjere u cilju minimiziranja količine otpada, a ne postoji obrada otpada prije odlaganja.
Vrsta infrastrukture koja će se financirati IPA sredstvima, Županijski centar za gospodarenje otpadom »Marišćina« (ŽCGO »Marišćina«) dio je sveukupnog projekta za uspostavu integriranog županijskog sustava gospodarenja otpadom. Ciljevi cjelokupnog projekta su uvesti održivi integrirani sustav gospodarenja otpadom. Njegova će svrha biti skladištiti, obraditi i odlagati komunalni, neopasni proizvodni i građevinski otpad za cjelokupno područje PGŽ-a. Usredotočit će se na obradu komunalnog otpada, smanjenje količina otpada, energetsku oporabu otpada i poboljšanu zaštitu okoliša.
Cjelokupni projekt obuhvaća pet faza koje su jasno definirane i međusobno su tehnički i financijski neovisne, i to kako slijedi: Faza 0 odnosi se na preliminarne aktivnosti. Faza 1 odnosi se na izgradnju odlagališta. Faza 2 odnosi se na izgradnju postrojenja za mehaničku i biološku obradu (postrojenje MBO prosječnog kapaciteta 100.000 t/god.). Faza 3 odnosi se na izgradnju pet pretovarnih stanica (PS) a Faza 4 na izgradnju novog područja za odlaganje u budućnosti i na izgradnju postrojenja za proizvodnju energije.
Financiranje ovih faza bit će kako slijedi: Faza 0 cjelokupnog projekta financiranja je nacionalnim sredstvima. Prihvatljive troškove faze 1 cjelokupnog projekta financirat će se IPA i nacionalnim sredstvima. Faza 2 cjelokupnog projekta koja se odnosi na izgradnju postrojenja MBO financirat će se bankovnim zajmom. Faza 3 koja se odnosi na izgradnju pretovarnih stanica financirat će se iz nacionalnih sredstava, a Faza 4 financirat će se iz ulazne pristojbe za otpad.
Uspostavom ŽCGO »Marišćina« postići će se sljedeće:
– Razvoj primjerene infrastrukture za gospodarenje otpadom za približno 306.000 ekvivalent stanovnika (ES)
– Izgradnja pet (5) pretovarnih stanica
– Razvoj dostupnog sustava prijevoza
– Smanjenje količina odloženog komunalnog otpada na 28% u odnosu na količinu ukupno proizvedenog komunalnog otpada
– Smanjenje udjela biorazgradivog otpada u komunalnom otpadu odloženom na odlagalište
– Vađenje metala koji se mogu reciklirati iz dostavljenog otpada
– Vađenje krutog gorivog dijela otpada iz dostavljenog otpada,
– Sprječavanje odlaganja otpada na divljim odlagalištima
– Promicanje ponovnog korištenja i recikliranja otpada s današnjih 17 % na 36 % 2040. godine.
4.2. Tehnički opis ulaganja u infrastrukturu
Predložena infrastruktura i radovi sufinancirani u sklopu IPA podijeljeni su u tri glavne kategorije, uključujući prvenstveno sljedeće:
A. Izgradnja odlagališta i s time povezani poslovi:
Radovi, među ostalim, uključuju izgradnju jedne (1) odlagališne ćelije, brtvljenje temelja, uređaja za pročišćavanje otpadnih voda, vodoopskrbne mreže, reciklažnog dvorišta, električne i telekomunikacijske mreže, upravne zgrade, protupožarnog puta, sustava za sakupljanje procjedne vode i uređaja za obradu odlagališnog plina.
B. Oprema
Oprema koju treba kupiti uključuje jedan (1) kompaktor (sabijač otpada), jedan (1) utovarivač, jedan (1) kamion, jedan (1) buldožer, (6) vučnih vozila za poluprikolice i (14) poluprikolica.
C. Usluge
Ova točka uključuje tehničku pomoć, odnose s javnošću i nadzor nad radovima. Posebno,
(a) Tehnička pomoć: ova se stavka odnosi, među ostalim, na pomoć krajnjem primatelju radova u provedbi radova, usluga i ugovora o isporuci. Posebno, konzultant će pružiti podršku Jedinici za provedbu projekta (JPP) u praćenju projektnih aktivnosti i izradi izvješća o napretku projekta.
(b) Promidžbene mjere: one uključuju, među ostalim, izradu internet-stranice i promidžbenih brošura, letaka i postera, opisnih promidžbenih članaka u novinama, organizaciju tiskovnih konferencija, organizaciju seminara, obuke i radionica.
(c) Nadzor nad ugovorima o radovima: konzultantu će biti povjerena uloga inženjera u skladu s FIDIC uvjetima ugovaranja. Konzultant treba osigurati nadzor nad radovima te uvjeriti se da se ugovoreni radovi izvode u skladu s tehničkim specifikacijama i uvjetima iz ugovora.
5. CILJEVI
Opći cilj projekta je uvesti održivi i integrirani sustav gospodarenja otpadom koji ima za svrhu unaprijediti zaštitu okoliša u PGŽ-u u skladu s politikom zaštite okoliša Zajednice na području gospodarenja otpadom. Razvojem primjerene i moderne infrastrukture za gospodarenje otpadom u županiji uslugama će biti obuhvaćeno oko 306.000 ES. Pored toga, cilj je uspostaviti sustav gospodarenja otpadom koji poštuje načela održivog razvoja i energetske oporabe obrađenog otpada.
Glavni specifični ciljevi projekta su sljedeći:
– Razvoj dostupnog sustava prijevoza
– Uvođenje recikliranja i ponovnog korištenja otpada
– Mehaničko-biološka predobrada (MBO) prije konačnog odlaganja
– Primjena načela oporabe i recikliranja
– Promicanje ponovnog korištenja i recikliranja
– Podizanje svijesti javnosti u vezi gospodarenja otpadom
– Uklanjanje i sanacija divljih odlagališta
– Zaštita ljudskog zdravlja.
6. INDIKATIVNI FIZIČKI POKAZATELJI I/ILI POKAZATELJI OSTVARENIH REZULTATA
Dolje navedeni pokazatelji mogu se ispraviti kada se to smatra nužnim, posebno nakon finalizacije ugovaranja. Ako to bude slučaj, potvrđivanje pokazatelja uslijedit će razmjenom dopisa između Operativne strukture i Komisijinih službi.
Radi se o sljedećim predloženim fizičkim pokazateljima i/ili pokazateljima ostvarenih rezultata:
Indikativni pokazatelji |
Prije (2004.) |
Poslije (2009.) |
Doprinos projekta |
a) Fizički (neposredni rezultati) Stanovništvo obuhvaćeno uslugama novih centara za gospodarenje otpadom |
0 |
940 000 |
306 000 |
b) Izvršenje (ostvareni rezultati) Uspostavljeni (otvoreni) novi centri za gospodarenje otpadom |
0 |
3 |
1 |
Smanjenje otpada odloženog na odlagališta |
353.800 t |
123.800 t |
27% |
Provedbom ovog projekta obuhvaćene su sljedeće direktive EZ
– Direktiva 1999/31/EZ o odlagalištima
– Direktiva 86/278/EEZ o kanalizacijskom mulju
– Okvirna direktiva 2006/12/EZ o otpadu
– Direktiva 2002/96/EZ o električnom i elektroničkom otpadu (WEEE)
– Direktiva 85/337/EEZ o procjeni utjecaja određenih javnih i privatnih zahvata na okoliš.
7. INDIKATIVNI RASPORED AKTIVNOSTI/PLAN IZDATAKA
Opis ugovora |
Vrsta ugovora* |
Procijenjena vrijednost ugovora (€) |
Početak nadmetanja |
Dodjela ugovora |
Završetak ugovora |
|
1 |
Izgradnja Županijskog centra za gospodarenje otpadom »Marišćina« |
Crvena knjiga FIDIC |
20.309.635 |
travanj 2010 |
studeni 2010 |
travanj 2012 |
2 |
Nadzor nad radovima za Županijski centar za gospodarenje otpadom »Marišćina« |
Usluga PRAG |
1.125.000 |
veljača 2010 |
listopad 2010 |
svibanj 2012 |
3 |
Tehnička pomoć |
Usluga PRAG |
340.000 |
rujan 2009 |
svibanj 2010 |
lipanj 2012 |
4 |
Promidžbene mjere |
Usluga PRAG |
350.000 |
travanj 2010 |
kolovoz 2010 |
svibanj 2012 |
5 |
Isporuka oprema |
Isporuka PRAG |
2.955.000 |
studeni 2010 |
srpanj 2011 |
veljača 2012 |
8. SAŽETAK GLAVNIH REZULTATA EKONOMSKE I SOCIJALNE ANALIZE TROŠKOVA I KORISTI
Prema analizi troškova i koristi koju su provele hrvatske vlasti, glavni pokazatelji ekonomske i socijalne analize troškova i koristi su sljedeći:
– Procijenjena NSV za projekt je 39,8 milijuna eura, a primijenjena diskontna stopa je 5,5 %;
– Procijenjeni omjer koristi/troškova je 1,4;
– Procijenjena EISP je 14, 3%.
9. SAŽETAK FINANCIJSKE ANALIZE
Glavni zaključci financijske analize su sljedeći:
– Procijenjena FNSV projekta je 25,6 milijuna eura.
– Procijenjena FISP je 3,4 %.
– Prihvatljivi javni rashodi (manjak financiranja (gap) 42,30%) izračunat u skladu s člancima 17. i 19. Sporazuma o financiranju iznose 11.473.200 eura.
– Doprinos Zajednice iznosi 8.604.900 eura, uz primjenu stope sufinanciranja prioritetne osi programa.
10. NAČELO ONEČIŠĆIVAČ PLAĆA
Tarifni modeli koji se trenutačno primjenjuju razlikuju se među raznim pružateljima usluga i vrsti otpada. Uvođenjem integriranog sustava gospodarenja otpadom omogućit će se uvođenje tarifnog modela prema količini proizvedenog otpada. Prema novom sustavu, primjenjivat će se ujednačen tarifni model i jedinstvena cijena po toni svake vrste otpada. Zaračunavat će se ulazna pristojba po toni različitog otpada zaprimljenog u centru za gospodarenje otpadom. Korisnicima će se zaračunavati različite ulazne pristojbe prema vrsti otpada te proporcionalno onečišćenju kojeg izaziva količina proizvedenog otpada kao i u skladu sa sposobnošću plaćanja.
11. FINANCIJSKA ODRŽIVOST I DOSTUPNOST
Trenutačno na županijskoj razini ne postoji ujednačeni tarifni model ili ujednačena pristojba za uslugu gospodarenja otpadom.
Po završetku radova i tijekom rada ŽCGO-a primjenjivat će se novi sustav cijena, i to izračun i primjena ujednačenog tarifnog modela za sve korisnike ŽCGO-a te ujednačena cijena po toni svake vrste otpada.
Izračunate ulazne pristojbe odražavaju samo stvarne troškove rada sustava i teže samo povratu troškova, ovisno o vrsti otpada (komunalni, neopasni i građevinski otpad). Nije uračunata dobit, budući da je komunalno poduzeće osnovano kao neprofitno poduzeće, u potpunosti u javnom vlasništvu. U skladu s načelom onečišćivač plaća, pristojba će se zaračunati proporcionalno onečišćenju kojeg korisnici proizvedu.
Studija dostupnosti predloženog sustava gospodarenja otpadom za kućanstva pokazuje dostupnost novog sustava gospodarenja otpadom. Troškovi gospodarenja otpadom bit će ispod 3% prihoda domaćinstava.
12. VOĐENJE I ODRŽAVANJE
Po završetku radova i predaji projekta upravljanje cjelokupnim ŽCGO-om u operativnoj fazi provodit će EKOPLUS d.o.o., poduzeće osnovano 2001. godine i 100% u javnom vlasništvu. Pretovarne stanice u vlasništvu su jedinica lokalne samouprave i njima upravljaju ovlaštena komunalna poduzeća za sakupljanje otpada.
EKOPLUS d.o.o. bit će odgovorno za gospodarenje otpadom od pretovarnih stanica do ŽCGO-a, uključujući njegovu obradu i konačno odlaganje. Tijekom operativne faze imat će upravljačku ulogu pri organiziranju dnevne dostave otpada od pretovarnih stanica na najučinkovitiji način. Ono u ŽCGO-u treba koordinirati prihvat svih vrsta otpada od svih dobavljača.
Pored toga, EKOPLUS d.o.o. bit će odgovorno za izgradnju, vođenje i održavanje postrojenja MBO i odlaganje otpada. Ono će biti operater odlagališta i odgovorno za održavanje i nadzor lokacije nakon zatvaranja. Bit će odgovorno za sva financijska pitanja uključujući izdavanje računa i plaćanja.
13. SAŽETAK GLAVNIH NALAZA PROCJENE UČINKA NA OKOLIŠ
Konačnu studiju procjene utjecaja na okoliš Županijskog centra za gospodarenje otpadom na lokaciji Marišćina Županijska skupština Primorsko-goranske županije usvojila je u lipnju 1999.
U cilju ocjenjivanja utjecaja zahvata Ministarstvo zaštite okoliša i prostornog uređenja osnovalo je Povjerenstvo. Na njegovoj prvoj sjednici održanoj 1. rujna 2000. smatrano je potrebnim izvršiti određeni broj izmjena, posebno u pogledu granica četvrte vodozaštitne zone, budući da se mali dio budućeg odlagališta nalazio u toj zoni. U skladu s time provedena su inženjerska i geološka istraživanja. Na sjednici održanoj 17. siječnja 2001. Povjerenstvo je zaključilo da je ispunjen njegov zahtjev u pogledu ispravke studije te da se studija stoga može uputiti na javni uvid.
Javni uvid proveden je od 1. do 15. veljače 2001., a javna rasprava održana je 8. veljače 2001. Brojne primjedbe upućene su na stručni dio studije i postupak primijenjen u provedbi studije utjecaja na okoliš tijekom javnog uvida. Na sjednici održanoj 26. ožujka 2001. izrađivač studije i članovi gornjeg Povjerenstva raspravili su i odgovorili na primjedbe postavljene tijekom javnog uvida. Povjerenstvo je zaključilo da je zahvat prihvatljiv i odredilo je mjere zaštite okoliša i njihovo praćenje.
Ministarstvo zaštite okoliša i prostornog uređenja ocijenilo je predviđene mjere zaštite okoliša koje su ažurirane u skladu s usvojenim primjedbama s javne rasprave i utvrdilo kako u postupku nije bilo propusta. Dana 31. ožujka 2003. donijelo je rješenje u kojim utvrđuje da je namjeravani zahvat izgradnje ŽCGO-a prihvatljiv uz uvjet provedbe određenih mjera zaštite okoliša i programa praćenja.
14. TROŠKOVI I POMOĆ (U EURIMA)
A. Indikativna raščlamba troškova prema vrstama izdataka
Stavka |
Ukupni troškovi (procjena) |
Neprihvatljivi troškovi (procjena) |
Ukupno prihvatljivi troškovi (procjena) |
1. Naknade za planiranje/ projektiranje |
3.702.328 |
3.702.328 |
0 |
2. Kupnja zemljišta |
4.066.898 |
4.066.898 |
0 |
3. Gradnja |
62.272.618 |
41.962.983 |
20.309.635 |
4. Postrojenje i strojevi |
15.840.000 |
12.885.000 |
2.955.000 |
5. Tehnička pomoć |
340.000 |
0 |
340.000 |
6. Promidžba |
350.000 |
0 |
350.000 |
7. Nadzor tijekom izvođenja gradnje |
2.400.699 |
1.275.699 |
1.125.000 |
Ukupno |
88.972.543 |
63.892.908 |
25.079.635 |
8. Nepredviđeni izdaci |
7.484.946 |
5.453.983 |
2.030.963 |
SVEUKUPNO |
96.457.489 |
69.346.891 |
27.110.598 |
B. Raščlamba prihvatljivih troškova prema komponenti (procjena)
Nije primjenjivo
C. Očekivani financijski doprinos (EURO)
Procijenjeni ukupni troškovi (€ mil) |
Od čega (€ mil) |
Prihvatljivi javni rashodi (€ mil) |
Od čega doprinos Zajednice (€ mil) |
Javni doprinos (€ mil) |
Od čega: Nacionalno (€ mil) |
MFI (€ mil) |
Ostalo (€ mil) |
(1=4+5) |
(2) |
(3) |
(4=3x stopa sufinanciranja) |
(5=6+7+8) |
(6) |
(7) |
(8) |
96.457.484 |
69.346.890 |
11.473.200 |
8.604.900 |
87.852.584 |
87.852.584 |
- |
- |
Napomena: Svi podaci, osim prihvatljivih javnih rashoda i doprinosa Zajednice, su indikativni. Neprihvatljivi troškovi uključeni su u javni doprinos. Za faze projekta koje nisu sufinancirane u sklopu programa IPA nacionalne vlasti tražit će dodjelu potrebnih financijskih sredstava iz drugih izvora.
15. UKLJUČENOST MFI-A
U pogledu financiranja 2. faze cjelokupnog projekta koja se odnosi na izgradnju postrojenja za mehaničku i biološku obradu (MBO), nacionalne vlasti tražit će izvore financiranja preko MFI-a.
16. PROMIDŽBENE MJERE
– Predviđene su sljedeće promidžbene mjere:
– Izrada internet-stranice, izrada i distribucija brošura i letaka, posteri, članci za objavu u novinama, snimanje i emitiranje TV i radijskih reklama.
– Organizacija seminara, obuke i radionica za zainteresirane dionike
– Izobrazba i obuka zaposlenika krajnjeg primatelja pomoći o pitanjima gospodarenja otpadom.
– Donošenje dugoročne komunikacijske strategije u korist krajnjeg primatelja pomoći.
– Organiziranje tiskovnih konferencija za novinare (posebno za lokalne novine) i široku javnost.
– Na gradilištu će se tijekom izvođenja radova postaviti obavijesna ploča s informacijama o izvorima financiranja projekta i ostalim informacijama u skladu s EU smjernicama o vidljivosti.
– Po završetku radova bit će postavljena spomen-ploča.